Behavioral Portrayal of Gadgets in School-age Children in Integrated Islamic Elementary School
DOI:
https://doi.org/10.58545/jkki.v3i2.124Abstract
Background: Today technology is very rapidly growing. Gadgets as devices often used in modern times can make human activities easier. Where today, the proliferation of schoolchildren using gadgets where children allow persistent use of gadgets regardless of the possible health effects. Purpose: elaborated on the behavior of gadgets use in school-age children in ntegrated Islamic Elementary School (SDIT) Az Zahra 1 Sragen. Method: quantitative descriptive, 59 respondents by simple random sampling technique. The instruments used are questionnaires and data analytics using univariate analysis. Results: as many as 39 respondents (66.1%) use gadgets >2 hours/day, lying position 35 respondents (59.3%), on a dim screen 44 respondents (76.6%) and in the light room by 45 cm (76.3%), at a distance of <30 cm (52.5%) and the behavior of gadgets use in children are less <50% (64.4%). Conclusion: the behavior of the use of gadgets in children is more than 2 hours a day, by using lying position, by the use of gadgets on the dim screen and the bright room, and the use of gadgets at a distance of less than 30 cm.
Keywords:
behavior, gadgets, school-age childrenDownloads
References
Abdu, S., Saranga’, J. L., Sulu, V., & Wahyuni, R. (2021). Dampak Penggunaan Gadget Terhadap Penurunan Ketajaman Penglihatan. Jurnal Keperawatan Florence Nightingale, 4(1), 24–30. Https://Doi.Org/10.52774/Jkfn.V4i1.59 DOI: https://doi.org/10.52774/jkfn.v4i1.59
Adinda, R., Isni, F., & Anugrah, D. (2021). Penanganan Kecanduan Gadget Pada Anak Usia Sekolah Selama Masa Pandemi Covid-19 Di Desa Wantilan ,. Proceedings, Vol: I No:(November), 1–17. Https://Proceedings.Uinsgd.Ac.Id/Index.Php/Proceedings/Article/View/538/478
Andira, A. D., Usman, A. M., & Wowor, T. J. F. (2022). Hubungan Penggunaan Gadget Terhadap Kualitas Tidur Pada Mahasiswa Keperawatan Di Universitas Nasional. Jurnal Promotif Preventif, 4(2), 51–56. DOI: https://doi.org/10.47650/jpp.v4i2.354
Anggraeni, S. (2019). Pengaruh Pengetahuan Tentang Dampak Gadget Pada Kesehatan Terhadap Perilaku Penggunaan Gadget Pada Siswa Sdn Kebun Bunga 6 Banjarmasin. Faletehan Health Journal, 6(2), 64–68. DOI: https://doi.org/10.33746/fhj.v6i2.68
Anggraini, W. A., Triyoolanda, A., Fadhillah, E. R., & Amri, S. (2022). Edukasi Tentang Pengaruh Bermain Game Online Terhadap Kesehatan Mata Pada Siswa/I Smp Muhammadiyah 61 Tanjung Selamat. Pubhealth Jurnal Kesehatan Masyarakat, 1(1), 47–51. DOI: https://doi.org/10.56211/pubhealth.v1i1.41
Aswar, A., & Erviana, E. (2020). Hubungan Smartphone Dengan Kualitas Tidur Remaja Di Sma Negeri 2 Majene. Journal Of Islamic Nursing, 5(2), 95–100. DOI: https://doi.org/10.24252/join.v5i2.15828
Bps Provinsi Jawa Tengah. (2020). Persentase Penduduk Berumur 5 Tahun Ke Atas Yang Mengakses Internet Dalam 3 Bulan Terakhir Menurut Jenis Kelamin Di Kabupaten Malang, 2017-2019. Badan Pusat Statistik Provinsi Jawa Tengah. Https://Jateng.Bps.Go.Id/
Chairiah, C., Basri, S., & Sakdiah, S. (2022). Hubungan Penggunaan Gadget Dengan Gejala Sindrom Mata Kering Pada Mahasiswa Psikologi Universitas Syiah Kuala. Jurnal Kedokteran Nanggroe Medika, 5(4), 22–30.
Fadlilah, S., & Krisnanto, P. D. (2019). Analisis Penggunaan Gadgegt Dan Interaksi Sosial Anak Usia Pra Sekolah Di Taman Kanak-Kanak Yogyakarta. Jurnal Keperawatan Muhammadiyah, 4(2).
Hidayani, N. P., Tat, F., & Djogo, H. M. A. (2020). Hubungan Antara Lama Penggunaan , Jarak Pandang Dan Posisi Tubuh Saat Menggunakan Gagdet Dengan Ketajaman Penglihatan. Chm-K Applied Scientifics Journal, 3(1), 28.
Karimah, R. N. (2022). Hubungan Asupan Vitamin A Dan Kebiasaan Penggunaan Gadget Pada Mahasiswa Penderita Mata Minus (Miopia) Jurusan Gizi Poltekkes Kemenkes Surabaya. Poltekkes Kemenkes Surabaya.
Keswara, U. R., Syuhada, N., & Wahyudi, W. T. (2019). Perilaku Penggunaan Gadget Dengan Kualitas Tidur Pada Remaja. Holistik Jurnal Kesehatan, 13(3), 233–239. DOI: https://doi.org/10.33024/hjk.v13i3.1599
Kumala, A. M., Margawati, A., & Rahadiyanti, A. (2019). Hubungan Antara Durasi Penggunaan Alat Elektronik (Gadget), Aktivitas Fisik Dan Pola Makan Dengan Status Gizi Pada Remaja Usia 13-15 Tahun. Journal Of Nutrition College, 8(2), 73–80. DOI: https://doi.org/10.14710/jnc.v8i2.23816
Kusumawati, E., Fathurrahman, T., & Tizar, E. S. (2020). Hubungan Antara Kebiasaan Makan Fast Food, Durasi Penggunaan Gadget Dan Riwayat Keluarga Dengan Obesitas Pada Anak Usia Sekolah (Studi Di Sdn 84 Kendari). Tunas Medika Jurnal Kedokteran & Kesehatan, 6(2).
Mardiana, S. S., Hartinah, D., Faridah, U., & Prabowo, N. (2019). Hubungan Antara Bermain Gadget Dengan Ketajaman Nilai Visus Mata Pada Anak Usia Sekolah Tpq Mamba’ul Ulum Wedarijaksa Pati Tahun 2018. Prosiding University Research Colloquium, 228–237.
Muallima. (2019). Hubungan Penggunaan Gadget Dengan Penurunan Tajam Penglihatan Pada Siswa Smp Unismuh Makassar. Jurnal Ilmiah Kesehatan, 7, 79–85.
Nasyahtadila, V., Djunaedi, E., Suparni, S., & Laras, D. S. (2022). Jarak, Durasi, Dan Keluhan Kelelahan Mata Dalam Penggunaan Gadget Civitas Akademika Stikes Dharma Husada Bandung Tahun 2020. Jurnal Sehat Masada, 16(1), 58–68. DOI: https://doi.org/10.38037/jsm.v16i1.264
Permana, G. A. R., Sari, K. A. K., & Aryani, P. (2020). Hubungan Perilaku Penggunaan Gadget Terhadap Miopia Pada Anak Sekolah Dasar Kelas 6 Di Kota Denpasar. Intisari Sains Medis, 11(2), 763–768. DOI: https://doi.org/10.15562/ism.v11i2.694
Pertiwi, Sanubari Tpe, & Putra Kp. (2018). Gambaran Perilaku Penggunaan Gawai Dan Kesehatan Mata Pada Anak Usia 10-12 Tahun. Jurnal Keperawatan Muhammadiyah, 3(1), 28–34. DOI: https://doi.org/10.30651/jkm.v3i1.1451
Putri, D. U. P., & Chairunissa, N. (2020). Perilaku Penggunaan Gadget Di Era New Normal Dengan Kualitas Tidur Pada Remaja Di Smpn 2 Abung Selatan Kabupaten Lampung Utara. Prosiding Seminar Nasional Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 81–86. DOI: https://doi.org/10.24967/psn.v1i1.810
Putri, M. M., Alini, A., & Apriyanti, F. (2023). Hubungan Jarak, Durasi Dan Posisi Penggunaan Smartphone Dengan Kejadian Astenopia Pada Mahasiswa S1 Keperawatan Semester Viii Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai. Jurnal Ners, 7(1), 511–517. DOI: https://doi.org/10.31004/jn.v7i1.7390
Putriana, K., Pratiwi, E. A., & Wasliah, I. (2019). Hubungan Durasi Dan Intensitas Penggunaan Gadget Dengan Perkembangan Personal Sosial Anak Usia Prasekolah (3-5 Tahun) Di Tk Cendikia Desa Lingsar Tahun 2019. Jurnal Kesehatan Qamarul Huda, 7(2), 5–13. DOI: https://doi.org/10.37824/jkqh.v7i2.2019.112
Rini, N. M., Pratiwi, I. A., & Ahsin, M. N. (2021). Dampak Penggunaan Gadget Terhadap Perilaku Sosial Anak Usia Sekolah Dasar. Jurnal Educatio Fkip Unma, 7(3), 1236–1241.
Saniyyah, L., Setiawan, D., & Ismaya, E. A. (2021). Dampak Penggunaan Gadget Terhadap Perilaku Sosial Anak Di Desa Jekulo Kudus. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 2132–2140. DOI: https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i4.1161
Sianturi, D. C., Utomo, W., & Wahyuni, S. (2021). Hubungan Intensitas Pencahayaan Ruangan Dan Lama Penggunaan Gadget Dengan Kelelahan Mata (Asthenopia) Pada Mahasiswa Yang Melakukan Pendidikan Jarak Jauh. Jurnal Online Mahasiswa (Jom) Bidang Ilmu Keperawatan, 8(2), 63–71.
Sinurat, B., Siahaan, P. B. C., Manalu, P., Hartono, H., & Sinaga, G. (2022). Gadget Use And Eye Fatigue On Students During Covid-19 Pandemic. Jurnal Kesehatan Komunitas, 8(2), 285–292. DOI: https://doi.org/10.25311/keskom.Vol8.Iss2.1188
Siswoyo, S., Zulfatul A’la, M., Novema, L., & Kushariyadi, K. (2022). Hubungan Unsafe Action Penggunaan Gadget Dengan Nilai Visus Pada Remaja Miopia Di Rumah Sakit Daerah Balung Kabupaten Jember. Bima Nursing Journal, 3(2), 124. Https://Doi.Org/10.32807/Bnj.V3i2.874 DOI: https://doi.org/10.32807/bnj.v3i2.874
Solikah, S. N., & Trisnowati, T. (2022). Hubungan Durasi Penggunaan Gadget Dengan Ketajaman Mata Pada Anak Usia 10-12 Tahun Dimasa Pandemi Covid-19. Jurnal Penelitian Perawat Profesional, 4(3), 835–844.
Susanti, M. (2021). Hubungan Durasi Penggunaan Gawai Dengan Visus Pada Mahasiswa Fk Uisu Tahun 2020. Ibnu Sina: Jurnal Kedokteran Dan Kesehatan-Fakultas Kedokteran Universitas Islam Sumatera Utara, 20(2), 91–102. DOI: https://doi.org/10.30743/ibnusina.v20i2.108
Syifa, L., Setianingsih, E. S., & Sulianto, J. (2019). Dampak Penggunaan Gadget Terhadap Perkembangan Psikologi Pada Anak Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(4), 527–533. DOI: https://doi.org/10.23887/jisd.v3i4.22310
Wulandari, K. D., Puspita, S., Rustanti, E., & Aryani, H. P. (2019). Hubungan Penggunaan Smartphone Dengan Ketajaman Penglihatan Pada Peserta Didik Di Smp Muhammadiyah 4 Kedungbetik Kesamben. Media Pendidikan Keperawatan, 1(3), 29–43. DOI: https://doi.org/10.26714/mki.2.1.2019.29-37
Zaldi, Y. (2022). Hubungan Durasi, Jarak &Posisi Penggunaan Smartphone Terhadap Kelelahan Mata Pada Mahasiswa Angkatan 2018 Fakultas Kedokteran Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara. Jurnal Ilmiah Maksitek, 7(4), 11–15.
Zeffira, L., Fitriyasti, B., & Athifah, M. (2023). Hubungan Penggunaan Smartphone Dengan Keluhan Nyeri Leher Pada Mahasiswa Fakultas Kedokteran Universitas Baiturrahmah Padang. Jurnal Cahaya Mandalika, 4(1), 617–629.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Gilang Ayu Dwi Nanda
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.